Zaćma - cataracta

dr n. med. Ryszard Klepacki
Specjalista 2 st. Okulistyki

Zaćma jest to choroba soczewki polegająca na jej zmętnieniu. Najczęściej występuje w wieku starszym. Bywają również zaćmy wrodzone, zaćmy wieku młodzieńczego jak też zaćmy pourazowe rozpoczynające się w każdym wieku.
Od wielu już lat po operacji usunięcia zaćmy dla zachowania dobrego widzenia wszczepia się sztuczne soczewki wewnątrzgałkowe w miejsce starej zmętniałej soczewki. Po usunięciu zmętniałej soczewki w oku powstaje nadwzroczność narządu 10-15 dioptrii. W oczach krótkowzrocznych nadwzroczność ta waha się od 0-10 dioptrii. W celu uniknięcia tej wady refrakcji wszczepia się sztuczne soczewki o różnej mocy (od -3,0 do +32 dioptrie). Przed operacją usunięcia zaćmy należy wykonać kalkulację odpowiedniej soczewki dla danego pacjenta aby uzyskać przedoperacyjną refrakcję najwygodniejszą dla niego.
W przypadku obecności astygmatyzmu w oku poddanym operacji zaćmy można stosować soczewkę toryczną, którą tą wadę refrakcji dodatkowo można wyrównać. W tym przypadku bardzo ważny jest dobór soczewki i precyzyjny jej sposób wszczepienia. Po operacji usunięcia soczewki następuje zanik zdolności akomodacyjnej oka to jest równoczesnej możliwości widzenia do dali i do bliży. Ten problem można usunąć stosując soczewki wewnątrzgałkowe typu restor w której część optyki widzi do dali a część do bliży. Również w tym przypadku bardzo ważną rzeczą jest bardzo dokładna kalkulacja soczewki. W naszym gabinecie przy operacji usunięcia zaćmy stosujemy soczewki akrylowe wodofobne amerykańskiej firmy ALCON, która zabezpiecza całą gamę soczewek w mocy i rodzaju (AcrySofAspferic, AcrySofToric, AcrySofRestor) Współpraca nasza od wielu lat z firmą AlCON owocuje również tym iż do operacji zaćmy metodą fakoemulsyfikacji stosujemy aparat firmy ALCON "Infiniti". Fakoemulsyfikacja zaćmy jest metodą operacyjną zapoczątkowaną w latach 70-tych XX wieku przez Kelmanna w USA. Polega ona na usunięciu mas soczewkowych po uprzednim otwarciu przedniej torebki soczewki z 2 małych cięć w rąbku rogówki przy użyciu końcówek połączonych z aparatem (jak gdyby operacja laparoskopowa oka) .Systemy irygacyjno- aspiracyjny i ultradźwiękowo-rotacyjny są odpowiedzialne za poprawne przeprowadzenie operacji. Moim zdaniem od wielu lat firma ALCON jest wiodącą w produkcji soczewek wewnątrzgałkowych jak i aparatów od operacji fakoemulsyfikacji dlatego gabinet nasz w tej dziedzinie okulistyki opiera się na osiągnięciach tej amerykańskiej firmy. Szkolenia, które odbywają się w Polsce i USA i Sympozja organizowane przez firmę ALCON znacznie podnoszą nasze kwalifikacje w zakresie chirurgii zaćmy, która jest wiodącą gałęzią w okulistyce. Stosowane przez nas soczewki są zaopatrzone w filtr koloru żółtego pochłaniające promieniowanie niebieskie szkodliwe dla siatkówki oka a szczególnie jej części centralnej. Kolor żółty sztucznej soczewki przypomina kolor naturalnej soczewki w wieku podeszłym.
W oczach po operacji metodą fakoemulsyfikacji z pozostawieniem tylnej torebki w niewielkim procencie zdarza się zaćma wtórna. Jest to zmętnienie tylnej torebki, którą przy pomocy lasera YAG Nd usuwa się metodą nieinwazyjną (nie wchodząc narzędziem do oka).
Obecnie pacjenci po operacji zaćmy i wszczepieniu sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej mają bardzo dobry komfort widzenia. Wracają do zawodu i nadal prowadzą życie na podobnym poziomie co wcześniej o ile inne choroby oka jak jaskra, zwyrodnienia starcze plamki żółtej nie współistnieją ze sobą.

Fot. Biała Pracownia
Fotografia Ślubna Kraków